Mastercard
Obchodník roka 2021
Slávnostné vyhlásenie absolútneho víťaza, víťazov všetkých sortimentných kategórií i špeciálnych cien sa uskutočnilo 20. apríla 2022 v rámci konferencie New Retail Summit v Bratislave.
Absolútnym víťazom sa každoročne stáva obchodník, ktorý dosiahne v rámci reprezentatívneho výskumu najvyššie celkové skóre naprieč všetkými kategóriami. Absolútnym víťazom deviateho ročníka ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 sa stalo hračkárstvo Dráčik. Spoločnosť víťazí v celkovom skóre, je najsilnejším hráčom v parametri lojality a zapamätateľnosti. Tieto dve silné stránky ho vynášajú na celkové prvé miesto.
V kategórii Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti zvíťazil Lidl Slovenská republika s 17 098 hlasmi. Na druhom mieste bola spoločnosť Kaufland, ktorá získala 11 219 hlasov, a na treťom mieste Tesco s 7 424 hlasmi. Víťaza kategórie Mastercard Obchodník roka 2021 – Cena verejnosti určilo verejné hlasovanie, ktoré prebiehalo prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 8. novembra 2021 do 30. januára 2022. Celkovo hlasovalo 25 932 osôb a hlasujúci rozdelili medzi najrôznejších obchodníkov 110 021 platných hlasov.
Víťazi sortimentných kategórií a absolútny víťaz ocenenia Mastercard Obchodník roka boli určení na základe výsledkov reprezentatívneho prieskumu.
Víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s potravinami sa stal Lidl. Lidl sa stal víťazom vďaka tomu, že bodoval v parametri zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci obchodníka Lidl deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %. Z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov Lidl zostáva rovnako ako minulý rok na prvom mieste.
Druhé miesto pripadlo Kauflandu a na treťom mieste je Tesco.
dm drogerie markt sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s drogériou a parfumériou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 69 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci DM drogerie markt deklarujú v danej kategórii aj zďaleka najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 69 %.
Na druhom mieste sa umiestnila TETA drogérie a na treťom Yves Rocher.
Spoločnosť Pepco zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s odevmi, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Pepco na prvom mieste. Rastú najmä atribúty ochoty odporúčať a pozitívneho odlíšenia od konkurencie.
Na druhom mieste je Bonprix a na treťom New Yorker.
Spoločnosť Deichmann zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka s obuvou predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 62 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci spoločnosti Deichmann v danej kategórii deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je predajňa hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 51 %.
Druhé miesto obsadila spoločnosť CCC a tretie E-obuv.sk.
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka so športovými odevmi a potrebami je víťazom spoločnosť Sportisimo. Ta je jasným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 57 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a medziročne v tomto parametri rastie. Zákazníci obchodníka Sportisimo deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %.
Druhé miesto obsadil Decathlon a tretie Adidas.
Spoločnosť Zoohit.sk zvíťazila v kategórii Mastercard Obchodník roka pre dom, záhradu a chovateľov, a to predovšetkým vďaka vysokej miere dôvery zákazníkov – z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je Zoohit.sk na prvom mieste. Zákazníci obchodníka Zoohit.sk deklarujú v danej kategórii tiež vyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 49 %.
Na druhom mieste sa umiestnilo OBI a na treťom Hornbach.
IKEA sa stala víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s nábytkom a bytovými doplnkami najmä vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 40 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci IKEA deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 46 %.
Na druhom mieste sa umiestnil JYSK a na treťom je Möbelix.
V rámci kategórie Mastercard Obchodník roka s elektronikou je víťazom spoločnosť NAY. Je pomerne neohroziteľným víťazom, pokiaľ ide o parameter zapamätateľnosť – spontánne ho uviedlo 67 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci NAY deklarujú v danej kategórii druhú najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 37 %.
Druhá sa umiestnila Alza.sk a tretí bol Datart.
Spoločnosť Slovnaft zvíťazila v kategórii Mastercard Čerpacia stanica s predajňou, a to predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 75 % respondentov nakupujúcich tento sortiment. Zákazníci obchodníka Slovnaft deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 57 %.
Na druhom mieste skončil Shell a na treťom je ÖMV.
Kníhkupectvo Martinus sa stalo víťazom kategórie Mastercard Obchodník roka s knihami predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 80 % respondentov nakupujúcich tento sortiment a má v tomto parametri pred najbližšou konkurenciou výrazný náskok. Zákazníci obchodníka Martinus deklarujú v danej kategórii aj najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 62 %.
Druhé miesto v kategórii obsadilo kníhkupectvo Panta Rhei a tretie miesto Preskoly.sk.
Spoločnosť Dráčik sa okrem získaného titulu Absolútny víťaz stala víťazom v kategórii Mastercard Obchodník roka s hračkami. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 90 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dráčik deklarujú tiež najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 89 %. Rovnako z hľadiska súhrnného indexu dôvery zákazníkov je obchodník Dráčik na prvom mieste.
Druhé miesto obsadilo Alltoys a tretie Rajhraciek.sk.
Sieť lekární Dr.Max zvíťazila v kategórii Mastercard Lekáreň roka predovšetkým vďaka tomu, že bodovala v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 78 % respondentov nakupujúcich sortiment. Zákazníci k obchodníkovi Dr.Max deklarujú rovnako najvyššiu mieru lojality v kategórii – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 72 %.
Druhé miesto obsadila lekáreň Benu a tretie Pilulka.sk.
Alza.sk zvíťazila v kategórii Mastercard E-shop roka. Bodovala predovšetkým v parametri zapamätateľnosť – spontánne ju uviedlo 42 % respondentov. Zákazníci k e-shopu Alza.sk deklarujú v danej kategórii tiež najvyššiu mieru lojality – podiel zákazníkov, pre ktorých je obchod hlavným nákupným miestom pre daný sortiment, je 42 %.
Na druhom mieste sa v kategórii umiestnilo kníhkupectvo Martinus.sk a na treťom mieste ABOUT YOU.
Titul Skokan roka získal predajca odevov ABOUT YOU, ktorý sa posunul v rámci svojej kategórie o osem miest, z 11. miesta na tretí.
Princíp výberu víťaza kategórie Inovácia roka – udržateľný obchodník Princíp výberu víťaza kategórie Inovácia roka – udržateľný obchodník je trojkolový, pričom ide o kombináciu expertného názoru a hlasovania profesionálov z oblasti obchodu. V prvom kole podávajú individuálne nominácie členovia tímu expertov. Na základe hlasovania členov expertného tímu budú vybrané tri nominácie s najvyšším počtom hlasov. Kandidáti budú vyzvaní, aby na konferencii New Retail Summit predniesli krátku prezentáciu svojho riešenia a o víťazovi kategórie rozhodnú účastníci konferencie hlasovaním.
20. apríla 2022
Súťaž Mastercard Obchodník roka bola po prvýkrát rozšírená o kategóriu, do ktorej obchodníkov nominuje odborná porota: Mastercard Inovácia roka – udržateľný obchodník. O víťazovi v této kategórii rozhodli dnes svojim hlasovaním účastníci konferencie New Retail Summit. O prvenstvo sa stretli vo verejnej prezentácii finalisti nominovaní odbornou porotou: Lidl Slovenská republika, Martinus a Tesco. Víťazom sa stala spoločnosť Tesco.
30. marca 2022
8. novembra 2021
V rámci ocenenia Mastercard Obchodník roka 2021 budú už deviaty raz vyhlásení najlepší obchodníci pôsobiaci na slovenskom trhu. Spolu so začiatkom tohto ročníka sa spúšťa aj hlasovanie verejnosti, v ktorom budú môcť zákazníci vybrať svojho najobľúbenejšieho obchodníka. Hlasovať bude možné prostredníctvom internetových stránok www.obchodnik-roka.sk od 8. novembra 2021 do 30. januára 2022. Každý hlasujúci sa môže zaradiť do súťaže o 10 Apple iPadov a 100 predplatených kariet Mastercard v hodnote 40 EUR.
Organizáciu súťaže a komunikáciu s médiami
zabezpečuje agentúra Ogilvy.
Bubenská 1477/1, Holešovice, 170 00, Praha 7
IČO: 25120158
C 51364 vedená na Mestskom súde v Prahe
Lucie Pavlů
lucie.pavlu@ogilvy.com